Ziemia Święta: Betlejem

Rozbrzmiewa niejednokrotnie pytanie o zasadność wyboru dokonanego przez Boga. Dlaczego na miejsce urodzin swego Syna wybrał właśnie Betlejem, które w tamtym okresie było jedynie zapadłą wioską z kilkoma gospodami? Bardziej służyło jako przystań dla kupców i doskonały punkt grabieży dla złodziei, niż mogłoby się nadawać na miejsce, które miało przyjąć Zbawiciela.

Miasto prężnie się rozrasta. Podróż arabskim autokarem z Jerozolimy do Betlejem, które leży w Autonomii Palestyńskiej, nie zajmuje dużo czasu. Wydłuża się ona z powodu krętych uliczek miasteczka, a w drodze powrotnej przyczyną jest długotrwała kontrola na tzw. check-point, czyli przejściu granicznym między Autonomią a Izraelem. Do Betlejem nie kursują izraelskie autobusy, choć w samym mieście dynamicznie rozwija się izraelskie osadnictwo. Proces zasiedlania ziem palestyńskich przez Żydów budzi wiele kontrowersji nie tylko wśród Palestyńczyków, lecz także w opinii społeczności międzynarodowej. Nie przeszkadza to jednak wielu miastom ze świata podejmować stosunki dyplomatyczne z przedstawicielami władz Betlejem. Instytucja miast partnerskich łączy miasto narodzin Chrystusa z polską Częstochową, rosyjskim Petersburgiem, włoskim Asyżem czy też z Glasgow, Lisboną i Mediolanem.

Betlejem wspomniane zostaje kilkukrotnie na kartach Starego i Nowego Testamentu. Już w Księdze Rodzaju natrafiamy na wiadomości o tej mieścinie. Miała tu zostać pochowana Rachela, jedna z żon patriarchy Jakuba. Pierwsza wzmianka o Betlejem i od razu tragiczna, ale również bardzo symboliczna. Rachela umiera zaraz po porodzie, kiedy na świat przyszedł najmłodszy z synów Jakuba, Beniamin. Wiele lat później, również w dramatycznych okolicznościach, przyjdzie zmierzyć się z przeznaczeniem Maryi. Betlejem wzmiankowane jest w wykazie miast przynależących do Judy (Joz 15, 59 b) i stanowiło miasto graniczne dla terytorium Zabulona (Joz 19, 14). Pojawia się ono także w kontekście walk Dawida o Jerozolimę (Pierwsza i Druga Księga Samuela). To tutaj, do swojego rodzinnego miasta miał uchodzić Dawid, kiedy czuł zagrożenie ze strony króla Saula (1 Sm 20). Akcja Księgi Rut rozgrywa się w głównej mierze na terenie Betlejem. Później wzmiankowane jest przez proroka Micheasza w jego oświadczeniu o rychłym nadejściu Mesjasza: „A ty, Betlejem Efrata, najmniejsze jesteś wśród plemion ludzkich! Z ciebie mi wyjdzie Ten, który będzie władał w Izraelu, a pochodzenie Jego od początku, od dni wieczności” (Mi 5, 1). Co ciekawe, Jezus nigdy nie wraca do miasta, w którym się urodził. Nawet go nie wspomina. Czynią to za to słuchający Jego głosu Żydzi, którzy zastanawiają się nad sensem proroctwa Micheasza (J 7, 42). Autorzy biblijni wzmiankują Betlejem 26 razy, przy czym w Nowym Testamencie pojawia się ono jedynie trzykrotnie. Później, na przełomie IV i V w., Betlejem staje się areną działań św. Hieronima, który w grocie skalnej mieszkał i tłumaczył z hebrajskiego na łacinę teksty biblijne. Wiódł wtedy iście monastyczny tryb życia. Spędzał czas na nauce i tłumaczeniu tekstów biblijnych w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca, w którym narodził się Jezus. Hieronim przyznawał, że ciąży nad nim wielka odpowiedzialność za przekład Biblii z języka hebrajskiego na łacinę. Wierzył też, że miejsce, w którym realizował swoje dzieło, wpływało niebotycznie na podjęte przez niego starania.

To tylko część artykułu… Całość przeczytasz w "Królowej Różańca Świętego"
0 0 głos
Oceń ten tekst!

Nasze intencje modlitewne:

 
Powiadamiaj mnie o odpowiedziach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Czy podoba Ci się ten tekst? – Zostaw opinię!x
()
x

Zanim skopiujesz, napisz do nas.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Ołtarz Michała Archanioła

W jednym z poprzednich odcinków pisałem o fasadzie sanktuarium Matki Bożej Pompejańskiej. W jej centrum, nad lożą papieską, znajduje się niewielki posąg przedstawiający...

Zamknij