Tchnienie i kreatywność. John Newman o Duchu Świętym

Dla Johna Newmana Duch Święty stoi u początku życia wszelkiego stworzenia i jest jego przyczyną sprawczą oraz formalną. Jak pisał w jednym ze swoich kazań parafialnych: „Błogosławiony Duch (…) zawsze był ukrytą Obecnością Boga w stworzeniu: źródłem życia pośród chaosu, nadającym formę i porządek temu, co na początku było bezkształtne i puste (…). Jest szczególnie nazywany Duchem «życiodajnym», będąc (niejako) Duszą o uniwersalnej naturze oraz Siłą człowieka i zwierzęcia”.

Od czasu tchnięcia iskry Bożej w istoty żywe Bóg nieustannie podtrzymuje je w istnieniu, tak że Duch jest „Podporą” tego istnienia. Wszystko, co piękne, świadczy o Bożej interwencji, ponieważ „Duch przenika Ziemię, strumień i powietrze”. W swej kreatywności Duch ten jest odpowiedzialny w naturze za „kształty, stroje wciąż nowe, kolor, zapach, smak i dźwięk”, w umysłach ludzi zaś za umiejętność uchwytywania sedna rzeczy oraz odkrywania nadzwyczajnych idei.

Charakterystyka działania Ducha Świętego

Działanie Ducha Świętego Newman określał jako „łaskawe” i „miłosierne”. Takie było ono wobec Ludu Izraela, kiedy objawił się jako Duch Mądrości, udzielając mu intelektualnych darów: pouczenia i prorokowa­nia (zob. Wj 31,3-6, Ne 9,20, Lb 11,25). Duch był dla niego „Przewodnikiem wiary” oraz „wewnętrznym Światłem”. Jednak chrześcijanie dostępują jeszcze większego przywileju, dzięki łasce chrztu i Eucharystii.

Królowa Różańca Świętego nr 61
Zamów to wydanie "Królowej Różańca Świętego"!

…i wspieraj katolickie czasopisma! Mnóstwo ciekawych tekstów o duchowości pompejańskiej oraz świadectwa!

Zobacz Zamów PDF

Wraz z sakramentem chrztu i zamieszkaniem w sercu Ducha Świętego następuje: przemiana ciemności w światło, zastąpienie wód gorzkich źródłem zdrowia i zbawienia (przez co rozumiał wypędzenie diabła), przebaczenie grzechów, w tym grzechu pierworodnego, oraz wypalenie win i nieczystości. Innymi słowy – ochrzczony doświadcza narodzin do nowego życia i odrodzenia ludzkiej natury. Z natury bowiem je­steśmy ślepi i cieleśni, On zaś zasz­czepia w nas instynkt do szukania Bo­żej obecności. Newman uważał ponadto, że Duch Święty w sakramencie chrztu jest naszą „Pieczęcią na dzień odkupienia”, ponieważ „jak garncarz formuje glinę, tak On odciska Boski obraz w nas, współdomownikach Boga”. To właśnie dzięki niej zostaniemy rozpoznani jako dzieci Boga, stworzone na Jego obraz.

Duch Święty i dar Eucharystii

 Z kolei wraz z przyjęciem komunii świętej – jak podkreślał Newman w duchu katolickim, choć jeszcze jako anglikanin – Duch Święty jest obecny w sercu ludzkim w sposób nie symboliczny, ale rzeczywisty. Następuje „drogocenne oczyszczenie krwią Chrystusa ze wszystkimi tego różnymi dobrodziejstwami”. To dzięki Duchowi ma miejsce przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew Pańską, a dzięki wierze możliwe jest również zjednoczenie duchowe. Dlatego Newman poetycko stwierdzał, mając na uwadze to ostatnie: „Chrystus sam na pokarm jest dany. Wiara stała się kielichem nieba, z którego czerpie się radość z orzeźwiającego napoju Ducha”.

Książka: Godzina Łaski dla świata

Godzina Łaski dla świata

Książka, która przybliża przesłanie Maryi Róży Duchownej. Zawiera orędzia, historię objawień oraz nabożeństwo na Godzinę Łaski.

Zobacz

Ograniczony dostępTo tylko fragment artykułu…

Całość przeczytasz w "Królowej Różańca Świętego"

To wydanie jest wciąż dostępne w sprzedaży, dlatego ma ograniczony dostęp. Możesz nabyć to czasopismo w bardzo niskiej cenie – już od 2 zł! Zamawiając wspierasz różańcowe inicjatywy. Zapraszamy!

Natasza Lisowska

0 0 głosów
Oceń ten tekst
Powiadamiaj mnie o odpowiedziach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Czy podoba Ci się ten tekst? – Zostaw opinię!x