Dla Johna Newmana Duch Święty stoi u początku życia wszelkiego stworzenia i jest jego przyczyną sprawczą oraz formalną. Jak pisał w jednym ze swoich kazań parafialnych: „Błogosławiony Duch (…) zawsze był ukrytą Obecnością Boga w stworzeniu: źródłem życia pośród chaosu, nadającym formę i porządek temu, co na początku było bezkształtne i puste (…). Jest szczególnie nazywany Duchem «życiodajnym», będąc (niejako) Duszą o uniwersalnej naturze oraz Siłą człowieka i zwierzęcia”.
Od czasu tchnięcia iskry Bożej w istoty żywe Bóg nieustannie podtrzymuje je w istnieniu, tak że Duch jest „Podporą” tego istnienia. Wszystko, co piękne, świadczy o Bożej interwencji, ponieważ „Duch przenika Ziemię, strumień i powietrze”. W swej kreatywności Duch ten jest odpowiedzialny w naturze za „kształty, stroje wciąż nowe, kolor, zapach, smak i dźwięk”, w umysłach ludzi zaś za umiejętność uchwytywania sedna rzeczy oraz odkrywania nadzwyczajnych idei.
Charakterystyka działania Ducha Świętego
Działanie Ducha Świętego Newman określał jako „łaskawe” i „miłosierne”. Takie było ono wobec Ludu Izraela, kiedy objawił się jako Duch Mądrości, udzielając mu intelektualnych darów: pouczenia i prorokowania (zob. Wj 31,3-6, Ne 9,20, Lb 11,25). Duch był dla niego „Przewodnikiem wiary” oraz „wewnętrznym Światłem”. Jednak chrześcijanie dostępują jeszcze większego przywileju, dzięki łasce chrztu i Eucharystii.
Zamów to wydanie "Królowej Różańca Świętego"!
…i wspieraj katolickie czasopisma! Mnóstwo ciekawych tekstów o duchowości pompejańskiej oraz świadectwa!
Zobacz Zamów PDFWraz z sakramentem chrztu i zamieszkaniem w sercu Ducha Świętego następuje: przemiana ciemności w światło, zastąpienie wód gorzkich źródłem zdrowia i zbawienia (przez co rozumiał wypędzenie diabła), przebaczenie grzechów, w tym grzechu pierworodnego, oraz wypalenie win i nieczystości. Innymi słowy – ochrzczony doświadcza narodzin do nowego życia i odrodzenia ludzkiej natury. Z natury bowiem jesteśmy ślepi i cieleśni, On zaś zaszczepia w nas instynkt do szukania Bożej obecności. Newman uważał ponadto, że Duch Święty w sakramencie chrztu jest naszą „Pieczęcią na dzień odkupienia”, ponieważ „jak garncarz formuje glinę, tak On odciska Boski obraz w nas, współdomownikach Boga”. To właśnie dzięki niej zostaniemy rozpoznani jako dzieci Boga, stworzone na Jego obraz.
Duch Święty i dar Eucharystii
Z kolei wraz z przyjęciem komunii świętej – jak podkreślał Newman w duchu katolickim, choć jeszcze jako anglikanin – Duch Święty jest obecny w sercu ludzkim w sposób nie symboliczny, ale rzeczywisty. Następuje „drogocenne oczyszczenie krwią Chrystusa ze wszystkimi tego różnymi dobrodziejstwami”. To dzięki Duchowi ma miejsce przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew Pańską, a dzięki wierze możliwe jest również zjednoczenie duchowe. Dlatego Newman poetycko stwierdzał, mając na uwadze to ostatnie: „Chrystus sam na pokarm jest dany. Wiara stała się kielichem nieba, z którego czerpie się radość z orzeźwiającego napoju Ducha”.
Godzina Łaski dla świata
Książka, która przybliża przesłanie Maryi Róży Duchownej. Zawiera orędzia, historię objawień oraz nabożeństwo na Godzinę Łaski.
Natasza Lisowska