Poświęcenie Rosji niepokalanemu Sercu Maryi

Poświęcenie Rosji niepokalanemu Sercu Maryi., Fot. © Tumisu/Pixabay

Poświęcenie Rosji niepokalanemu sercu Maryi

W dniu 13 czerwca 1917 r. Matka Najświętsza po raz pierwszy ukazała swoje Niepokalane Serce Łucji, Franciszkowi i Hiacyncie w Cova da Iria. Prosiła dzieci o ofiarowanie cierpień w intencji grzeszników, podając tekst modlitwy: „O Jezu, to z miłości ku Tobie, za nawrócenie grzeszników i jako zadośćuczynienie za grzechy popełnione przeciwko Niepokalanemu Sercu Maryi”.

Matka Boża z pokrzyw

Matka Boża z pokrzyw, Fot. © Unsplash

Matka Boża od pokrzyw

Portugalia dla przeciętnego katolika kojarzy się głównie z różańcowym Sanktuarium w Fatimie. Tymczasem obok tego cudownego miejsca są jeszcze dwa maryjne sanktuaria także związane z objawieniami Matki Najświętszej pastuszkom. Przyjrzyjmy się jednemu z tych miejsc. Oddalonemu zaledwie 2 km od Fatimy.

Ostrów Tumski w Poznaniu

Ostrów Tumski w Poznaniu, Fot. © Marek Woś

Bazylika Archikatedralna w Poznaniu

Poznań, siedziba pierwszych władców Polski, jest jednym z ważniejszych miast na Szlaku Piastowskim. Poznańska Bazylika Archikatedralna świętych Piotra i Pawła, położona na wyspie zwanej Ostrów Tumski w Poznaniu, otoczonej korytem Warty i Cybiny, sięga samych początków chrześcijaństwa w Polsce, czyli drugiej połowy X wieku.

Święta Maryjne

Święta Maryjne., Fot. © Pexels

Maryja w liturgii rzymskiej

Najstarsze świadectwa mówiące o zainteresowaniu się przez pierwszych chrześcijan postacią Najświętszej Marii Panny pochodzą z II i III wieku. Kościół zachodni wyrażał swoje zainteresowanie kultem Maryi w literaturze, sztuce i liturgii. Do najbardziej znanych pisarzy wczesnochrześcijańskich, którzy pisali o Maryi, można zaliczyć m.in.: Tertuliana, św. Hilarego z Poitiers, św. Zenona z Werony, św. Ambrożego, św. Augustyna i św. Grzegorza Wielkiego. Ich pisma wywarły niemały wpływ na kształtowanie się liturgii.

Piotr i Judasz

Piotr i Judasz., Fot. © Wikicommons

Ci, którzy zdradzili – Piotr i Judasz

Moglibyśmy powiedzieć o nich: pierwszy i ostatni, najlepszy i najgorszy. Gdy Ewangeliści wyliczają kolejno imiona Dwunastu, Piotr zawsze jest na początku, Judasz – na końcu. Ten pierwszy zostaje nazwany „Skałą”, na której zbudowany będzie Kościół, o Judaszu zaś już na początku Ewangelia mówi, że to on wyda Jezusa. A przecież życie każdego z nich zostaje naznaczone zdradą. Judasz pozwolił jednak, by zdrada zdeterminowała jego przyszłość, Piotr – by doprowadziła go do większej miłości.

Ołtarz z cudownym obrazem

Ołtarz z cudownym obrazem., Fot. © Marek Woś

Matka Boża Niepokalana w Górce Klasztornej

Wyjątkowe położenie wśród krajeńskich jezior i lasów, sięgająca XI wieku tradycja kultu maryjnego, dziedzictwo trzech wspólnot zakonnych (augustianów, bernardynów i misjonarzy Świętej Rodziny) oraz tragiczne wydarzenia z okresu II wojny światowej wpłynęły na ukształtowanie duchowo-kulturowego oblicza najstarszego polskiego sanktuarium, zlokalizowanego w Górce Klasztornej.

Ołtarz w Miedniewicach

Ołtarz w Miedniewicach., Fot. © arch.red..

Pani Mazowsza w Miedniewicach

Nieczęsto zdarza się, aby kopię cudownego wizerunku koronowano wcześniej niż oryginał. Niepozorny drzeworyt Matki Bożej Świętorodzinnej w Miedniewicach, będący reprodukcją słynnego obrazu studziańskiego, zwieńczono złotymi diademami na dwieście lat przed koronacją pierwowzoru. To nie jedyna osobliwość sanktuarium zwanego Perłą Baroku Zachodniego Mazowsza.

Fra Angelico, "Koronacja Maryi" 1434-1435 r.

Fra Angelico, "Koronacja Maryi" 1434-1435 r., Fot. © Wikicommons

Godzinki: nieszpory i kompleta

To już dwie ostatnie godziny modlitwy Maryjnej, głośno i radośnie wyśpiewywanej w polskich kościołach podczas uroczystych spotkań wiernych. Nieszpory, odmawiane o zachodzie słońca, dają możliwość złożenia dziękczynienia Bogu za przeżyty dzień, a kompleta przygotowuje do spokojnego snu i oddania się w tym czasie w Bożą opiekę. Nie inaczej jest w przypadku modlitwy Godzinkami.

12 apostołów

12 apostołów., Fot. © Dreamstime/Irina Opachevsky

Dwunastu wspaniałych?

Każdy, kto w pogodny dzień mógł stanąć na placu św. Piotra, z pewnością ma w pamięci monumentalną fasadę bazyliki i rząd zdobiących ją figur, odcinających się bielą na tle błękitu rzymskiego nieba. Urzekające barokowe dzieło, mówiące o wielkości i trwałości Kościoła, który zbudowany został na fundamencie apostołów. Bo to właśnie oni, apostołowie, uwiecznieni zostali w potężnych, blisko sześciometrowych figurach. Okazałe postacie w dostojnych pozach i bez cienia skazy. Gdybyśmy jednak przyjrzeli się im z bliska, zobaczylibyśmy ubytki, pęknięcia i brud, tak naturalny dla codzienności Wiecznego Miasta.

Bazylika Nuestra Señora del Pilar

Bazylika Nuestra Señora del Pilar., Fot. © Wikicommons/J. Wang

Matka Boża z kolumny

Według tradycji św. Jakub Apostoł zawędrował do Hiszpanii, szerząc Ewangelię już w roku 40 n.e. Tu wraz ze swoimi uczniami zatrzymał się nad rzeką Ebro koło Saragossy, aby odpocząć i odmówić modlitwy. W tym samym czasie w Jerozolimie Maryja modliła się w intencji sukcesów misyjnych. Nagle uczniowie wraz z Apo­stołem ujrzeli Matkę Bożą w otoczeniu niebiańskich śpiewów i światła. Maryja dała słowa otuchy Jakubowi i poprosiła o zbudowanie kaplicy w miejscu objawienia. Pozostawiła po sobie kolumnę z jaspisów, na której stała. Święty Jakub, wzmocniony mocą objawienia, z zapałem dalej szerzył wiarę na terenie Hiszpanii, której później został patronem. Po męczeńskiej śmierci pochowano go w słynnym sanktuarium Santiago de Compostela.

Sanktuarium w Górce Duchownej

Sanktuarium w Górce Duchownej., Fot. © Marek Woś

Matka Pocieszenia w Górce Duchownej

Kulturę duchową południowej Wielkopolski kształtowali od XI wieku benedyktyni z opactwa w Lubiniu. Ewangelizowali mieszkańców, gromadzili i przepisywali księgi liturgiczne, prowadzili szkołę i szpital dla ubogich. Krzewili także kult maryjny, czego wyrazem stało się utworzenie na przełomie XIV i XV wieku nowego ośrodka pątniczego w Górce Lubińskiej (Mniszej), zwanej potem Duchowną – wsi należącej do opactwa.

Rubens, Apokalipsa

Rubens, Apokalipsa., Fot. © Wikicommons

Godzinki: Nona. Maryja kobietą waleczną

Nona, dziewiąta godzina na zegarze modlitewnym, to godzina piętnasta w zwykłym systemie liczenia czasu. Także i na tę godzinę przewidziana została modlitwa ku czci Maryi, a więc kolejna okazja do rozmyślań nad tym, kim jest Matka Boża, oraz jakie symbole i metafory stosuje autor modlitwy, by oddać Jej teologiczny wizerunek. Nieustannie autora modlitwy inspirują obrazy biblijne, co widać również w kolejnej już godzinie modlitewnej.

Ikona Matki Bożej Kazańska

Ikona Matki Bożej Kazańska., Fot. © Wikicommons

Tułaczka Matki Bożej Kazańskiej

Najcenniejszym i najbardziej czczonym w Rosji wizerunkiem Maryi jest ikona Matki Bożej Kazańskiej. Dla Rosjan jest ona niczym dla nas Matka Boża Częstochowska. Według ekspertów obraz o wymiarach 32 na 26 cm pochodzi z XIII wieku i namalowany został na desce w stylu bizantyjskim. Na ikonie widzimy głowę i ramiona Matki Bożej z siedzącym Dzieciątkiem Jezus. Uważa się, że ikonę namalowano w Konstantynopolu, a później Morzem Czarnym i rzeką Don dotarła ona do Kazania, gdzie umieszczono ją w klasztorze. 

Sanktuarium w Warszawie

Sanktuarium w Warszawie., Fot. © Marek Woś

Warszawskie sanktuarium świętej Faustyny

Święta Faustyna Kowalska uświęciła swą obecnością i działalnością Płock, Wilno, Kraków i kilkanaście innych miejscowości, w których przyszło jej żyć i pracować. Jednak duchowa droga wizjonerki rozpoczęła się w Warszawie, w domu generalnym Zgromadzenia Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia. Założony w II połowie XIX wieku i doświadczony okrutnie podczas okupacji kompleks klasztorny odżywa obecnie jako sanktuarium Apostołki Bożego Miłosierdzia.

Sassoferrato, Madonna z dzieciatkiem

Sassoferrato, Madonna z dzieciatkiem., Fot. © Wikicommons

Godzinki: Seksta

Kolejna już, szósta godzina modlitwy ku czci Maryi, zawiera odniesienia do jej siły i dziewictwa. Zdaje się, że jest to najbardziej intymna modlitwa w całych godzinkach, zawiera bowiem szereg odniesień do dziewictwa, niezwykle ważnej sfery kobiecego życia intymnego. Dziewictwo to jest nie tylko chrześcijańską ideą, lecz wzmaga szacunek do ciała ludzkiego.

Stella Maris

Stella Maris., Fot. © Marek Woś

Cudowna Gwiazda Morza

Położone na południu Holandii Maastricht ma jedną z najpiękniejszych średniowiecznych rzeźb Madonny z Dzieciątkiem. Tajemniczy wyraz twarzy Madonny budzi w oglądających zaufanie i ukojenie.  Nie tylko jest ona piękna, ale i cudowna… 

Kościół w Korczynie

Kościół w Korczynie., Fot. © Marek Woś

Sanktuarium w Korczynie

Społeczność podkrośnieńskiej Korczyny niezwykle wiele zawdzięcza swemu rodakowi, św. Józefowi Sebastianowi Pelczarowi (1842-1924). Jako rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego, poseł do Sejmu Krajowego i biskup przemyski nie zapomniał o swej rodzinnej miejscowości. Kiedy konsekrował w 1914 roku nowo wybudowany kościół, nikt z zebranych nie przypuszczał, że dziewięćdziesiąt lat później świątynia otrzyma status sanktuarium najsłynniejszego korczynianina.

Arka przymierza

Arka przymierza., Fot. © Wikicommons

Godzinki: Tercja

W trzeciej godzinie modlitwy ku czci Najświętszej Maryi Panny autor nadal korzysta z motywów i symboli biblijnych. Każdy z nich wykorzystuje, by podkreślić piękno Maryi, jej oddanie Bogu oraz przymioty, którymi odznaczała się jako Matka Boża.

Rycina Maryi

Pocieszycielka cierpiących

To było miejsce „zapomniane przez Boga i ludzi”. Pożary, liczne nieszczęścia związane z wojną 30-letnią i nękający okolicę dezerterzy sprawili, że nikt nie interesował się niemiecką wioską Kevelaer położoną zaledwie kilkanaście kilometrów od Düsseldorfu. Jednak rok 1641 przyniósł odmianę. Wędrowny kupiec Hendrick Busman przemierzał opustoszałą wioskę Kevelaer. Przy przydrożnym krzyżu postanowił się pomodlić. Oto, jak sam relacjonuje to wydarzenie:

Pocieszycielka cierpiących

Matka Zbawiciela w Warszawie

Z okazji roku jubileuszowego 1900. rocznicy przyjścia na świat Jezusa Chrystusa postanowiono wznieść w Warszawie nową świątynię, potrzebną ze względu na dynamiczny wzrost liczby ludności w rozwijającym się mieście. Trójnawowa bazylika wybudowana w stylu neorenesansowo-neobarokowym wkrótce stała się również ośrodkiem kultu maryjnego koncentrującego się wokół obrazu Najświętszej Maryi Panny, której nadano tytuł Matki Zbawiciela.