Modlitwa „Zdrowaś, Maryjo” jest jedną z najważniejszych i najbardziej znanych modlitw w tradycji katolickiej i prawosławnej. W XIII wieku, za czasów św. Tomasza z Akwinu, kończyła się na słowie „Jezus”. Dopiero w późniejszym okresie Kościół dodał dalszą część, zaczynającą się od słów „Święta Maryjo…”. W serii artykułów chciałbym przybliżyć, co tak wyjątkowego i ważnego widział św. Tomasz w tej modlitwie. Pragnę również pokazać, jak może ona wpływać na codzienne życie duchowe.
Dogmaty i encykliki
Polska jest Królestwem Maryi!
Jesteśmy monarchią, mamy przecież Królową Polski, dlatego bądźmy świadkami wiary wobec innych narodów. Od początku istnienia państwa lud kochał Maryję. Hymn „Bogurodzica” rozbrzmiewał przez stulecia. „Rozkorzeniłam się w zacnym narodzie” – tymi słowami bł. Stefan Wyszyński, cytując Pismo Święte, odnosił się do maryjności Polaków.
Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny w starożytnej tradycji chrześcijańskiej
Coroczne obchody uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny nastręczają wielu katolikom ogromnych problemów. Podnoszone są pytania o sposób, w jaki się to dokonało, a także, czy to w ogóle możliwe. Teologowie „okopali się” w dwóch obozach i podejmują dyskusje nad tym, czy Matka Jezusa w sposób naturalny zakończyła swój żywot (mortaliści), czy też została cudownie z łez padołu podniesiona do godności niebieskiej (immortaliści). Przyjrzyjmy się historii chrześcijańskiego spojrzenia na ten trudny dla wielu z nas element nauczania dogmatycznego Kościoła.
Maryja w znaku fatimskim
W historii Kościoła żadne objawienie Matki Bożej nie miało tak doniosłego znaczenia jak to, które dokonało się w Fatimie w 1917 roku.
Wniebowzięta
Często spotykamy się ze zdaniem, że do Nieba mają wstęp wyłącznie „dusze” wierzących. Jest to częściowo prawda – jeszcze nie nastąpiło zmartwychwstanie ciał zapowiedziane na koniec dziejów, dlatego umierający w Panu „chwilowo” znajdują się w stanie śmierci, tj. rozłączenia duszy i ciała. Jednak prawdą naszej wiary, wyznawaną na każdej niedzielnej Mszy świętej, jest wiara w „ciała zmartwychwstanie”.
Słuchać. Przyjąć. Wypełnić. O posłuszeństwie Maryi w perspektywie biblijno-teologicznej
Najważniejszą zasadą prawa żydowskiego było przykazanie miłości Boga i bliźniego. Miarą dobrej miłości było serce, rozum i dusza, czyli elementy wyrażające istotę człowieka. Cały człowiek powinien kochać Boga i bliźniego tak, jak kocha samego siebie, i tę miłość zawierać w swoich uczuciach, myślach i wolnych działaniach.
Maryja i Eucharystia drogami do świętości
Sobór Watykański II w ósmym rozdziale „Konstytucji Dogmatycznej o Kościele”, poświęconym Błogosławionej Maryi Dziewicy Bożej Rodzicielce w tajemnicy Chrystusa i Kościoła, przedstawił między innymi to, że „Błogosławiona Dziewica, przeznaczona od wieków łącznie z wcieleniem Słowa Bożego na Matkę Boga, stała się tu, na ziemi, z postanowienia Opatrzności Bożej Matką – żywicielką boskiego Odkupiciela, w sposób szczególny przed innymi szlachetną towarzyszką i pokorną służebnicą Pana (…) Dzięki swej macierzyńskiej miłości opiekuje się braćmi Syna swego, pielgrzymującymi jeszcze i narażonymi na trudy i niebezpieczeństwa, póki nie zostaną doprowadzeni do szczęśliwej ojczyzny” (61 i 62).
Dziewicze macierzyństwo Maryi
8 grudnia obchodzimy w Kościele święto Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. Niektórzy błędnie sądzą, że jest ono związane z poczęciem Jezusa w łonie Maryi.
Prosta eucharystyczność Maryi
„Przyjdź, Duchu Święty! Zdejmij zasłonę z naszych oczu, abyśmy mogli poznać,
że Jezus jest Panem: Bogiem, który z miłości stał się człowiekiem. Przyjdź, Duchu Święty!
Powal nas na kolana przed Eucharystią, abyśmy uwielbiali i pragnęli chleba,
który stał się żywą miłością, i abyśmy i my stali się żywą miłością. Przyjdź, Duchu Święty!
Uczyń nas zdolnymi do padania w objęcia Maryi, abyśmy od Niej uczyli się:
«Oto jestem» i «Magnificat». Przyjdź, Duchu Święty!” (kard. Angelo Comastri).
Pośrednictwo macierzyńskie Maryi
Maryja została wyniesiona do takiej godności, że została obdarzona pełnią łaski jako pierwsza z ludzi – dzięki zasługom Jej Syna oraz poprzez heroizm Jej własnej wiary.
Bogarodzica pośrodku pielgrzymującego Kościoła
Jan Paweł II przedstawia Kościół Chrystusowy, nowy Izrael, jako ten, który trwa nieustannie w pielgrzymce do Boga; który cały czas idzie naprzód, nie stoi w miejscu w swojej relacji ze Stwórcą, ale „wśród ucisków świata i pociech Bożych” zdąża ku danej obietnicy, jaką jest zbawienie i życie wieczne.
Maryja w tajemnicy Chrystusa
Posłannictwo Maryi zaczyna układać się w całość. Jawi się Ona bowiem nie tylko jako Matka Syna, która dała Mu ciało i Go wykarmiła, dzięki czemu Jezus jest prawdziwym Synem człowieczym, lecz także jako Matka wszystkich tych, „którzy słuchają słowa Bożego i zachowują je”.
Wpatrujmy się z Maryją w najświętsze oblicze Jezusa
W tradycji Kościoła katolickiego znany jest kult oblicza Pana Jezusa, który na przestrzeni wieków przybierał różne formy.
Bogurodzica
„Bogurodzica Dziewica. Bogiem sławiena Maryja. U Twego syna Gospodzina, Matko zwolena, Maryja”. Te słowa średniowiecznej pieśni, pierwszego polskiego hymnu narodowego, wysławiają jedną z najważniejszych prawd wiary – dogmat o Bożym macierzyństwie Maryi, który został ogłoszony na Soborze Efeskim (431 r.) i na Soborze Chalcedońskim (451 r.).
Niepokalana
Raz po raz pukają do drzwi naszych domów ludzie z Biblią w rękach. Koniecznie chcą nas nauczyć posługiwania się Pismem Świętym i tłumaczą, oczywiście po swojemu, co Bóg chce nam przekazać przez swoje Słowo.
Wniebowzięta
W najsłynniejszym bodaj kościele Krakowa, Bazylice Mariackiej, znajduje się jedno z największych arcydzieł sztuki – słynny, piętnastowieczny ołtarz Wita Stwosza. W jego centralnej części możemy zobaczyć scenę zaśnięcia najświętszej Maryi Panny. Matka Boża, otoczona apostołami, podtrzymywana przez świętego Jakuba, kończy swoje życie na ziemi, by wkrótce potem cieszyć się chwałą nieba.