Dla tej mistyczki fenomen objawień był tak charakterystyczny, że wielu chrześcijanom kojarzy się ona tylko z nim. To właśnie jej pisma stały się drugą, oprócz Ewangelii, podstawą scenariusza hollywoodzkiej produkcji przedstawiającej Mękę Pańską, zatytułowanej „Pasja”.
Istotnie, cierpienie było nieodłączną częścią życia tej mistyczki, a objawienia przybrały rzadko spotykaną skalę. Anna Katarzyna Emmerich – bo o niej mowa – miała jednakże znacznie bardziej barwną duchowość, a w niej wyróżniało się szczególne nabożeństwo do Najświętszej Maryi Panny.
Kobieca mistyka
W cyklu, do którego należy ten artykuł, omawiamy wyłącznie postacie płci żeńskiej. Historia pokazuje, że można uznać istnienie czegoś takiego, jak kobieca mistyczność, wszak łaska bazuje na naturze. Tym ciekawiej przedstawia się duchowość Anny Katarzyny. Jak stwierdził kardynał J. Ratzinger, obecnie „znacząco wzrasta też zainteresowanie wśród badaczy teologią uprawianą przez kobiety (…) Prowadzone obecnie studia pokazują nam dobitnie, że niewiasty w żadnym wypadku nie były przykute do łyżki kuchennej. Istniała również znakomita kultura kobieca, która wniosła swój specyficznie intelektualny wkład do rozwoju Kościoła, myśli, wiary i modlitwy”.
Urodziła się 8 września 1774 r., w święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. W wieku 28 lat wstąpiła do klasztoru augustianek, jednak w 1811 r. władze państwowe zamknęły go w ramach przymusowej laicyzacji. Dwa lata później choroba Anny Katarzyny nie pozwoliła jej już opuszczać łóżka. Jedynym pokarmem, który przyjmowała, była Komunia Święta. Otrzymując częste wizje spraw nadprzyrodzonych, próbowała je spisywać, ale przerastało to jej możliwości – robił to niemiecki pisarz Klemens Brentano, który pod wpływem mistyczki doznał nawrócenia. Kolejne kilka lat, aż do jej śmierci w 1824 r., Brentano spędził przy łożu przyszłej błogosławionej.
Najbardziej rzucającym się w oczy spośród fenomenów mistycznych doświadczanych przez Emmerich były oczywiście objawienia, do których jeszcze wrócimy. Została przez Boga wezwana także do innych rzeczy, m.in. do intensywnego dzielenia z Chrystusem bólów męki. Otrzymywanie przez nią stygmatów można wytłumaczyć osiągnięciem stanu doskonałego zjednoczenia z cierpiącym Jezusem, aż po utożsamienie się z Nim w sposób fizyczny.
Maria z Agredy
Pierwsza wyczerpująca biografia hiszpańskiej mistyczki, autorki „Mistycznego miasta Bożego”, już w Polsce!
Niejako pokrewne temu darowi jest ukoronowanie cierniem. Jest to objaw naskórny powodujący ból, a należy go wiązać z pragnieniem upodobnienia się do Ukrzyżowanego. U niemieckiej zakonnicy, jak wspomina w pamiętniku, takie pragnienie występowało: „Rozważałam właśnie Mękę Pańską, prosząc Pana Jezusa, by mi pozwolił uczestniczyć w tych strasznych cierpieniach”. Na ogół ukoronowania doświadczają kobiety-mistyczki, i to w każdym okresie historycznym. Nie jest to jednak związane z określoną szkołą duchowości.
Inne doświadczane fenomeny mistyczne to ekstazy i przepowiadanie przyszłych wydarzeń (Pan objawił jej swoje przyszłe plany, aby wykonała to, co jej wskazał, i dostarczyła ważnych pouczeń wspólnocie wierzących). Z pism Niemki można także wywnioskować, iż otrzymała dar glosolalii, gdyż potrafiła rozumieć mowę osób współczesnych Jezusowi.