Bartolomé Esteban Murillo to hiszpański mistrz baroku, którego obrazy pełne ciepła i delikatności do dziś zachwycają widzów na całym świecie. Jego sztuka, inspirowana zarówno religijną mistyką, jak i scenami z życia codziennego, uczyniła go jednym z najwybitniejszych malarzy hiszpańskiego baroku. Wśród szerokiej publiczności zasłynął przede wszystkim tym, że to głównie dzięki niemu poważne i dość surowe lub majestatyczne wizerunki Maryi czy Dzieciątka zaczęły ustępować postaciom z delikatnymi, wręcz dziecięcymi rysami, ukazywanym w pewnej bliskości wobec widza.
Ten typ ikonograficzny zdobył wkrótce ogromną popularność, a jego wpływy były widoczne na przestrzeni kolejnych lat także w malarstwie religijnym późniejszych epok, stanowiąc wzór i inspirację dla malarzy na przestrzeni kolejnych 300 lat. Jego twórczość charakteryzuje delikatna gra światła i cienia, miękki modelunek postaci, ciepły koloryt oraz spokojny nastrój, pomagający w nawiązaniu osobistej, modlitewnej relacji widza z osobami na obrazie.
Życiorys artysty

Murillo urodził się w 1617 roku w Sewilli, mieście będącym wówczas jednym z najważniejszych ośrodków handlu i sztuki w Hiszpanii. Był najmłodszym z czternaściorga dzieci w rodzinie rzemieślniczej. W młodym wieku stracił oboje rodziców, co sprawiło, że opiekę nad nim przejęła jego starsza siostra oraz jej mąż. Początkowe nauki artystyczne pobierał prawdopodobnie w warsztacie Juana del Castillo, który zaszczepił w nim zamiłowanie do malarstwa narracyjnego i staranności w oddawaniu szczegółów. Wkrótce Murillo wypracował własny, unikalny styl, który odróżniał go od innych artystów epoki.
W roku 1649 ożenił się z Beatríz Cabrerą, a ona wkrótce zaszła w ciążę z pierwszym z dziewięciorga dzieci. Lata czterdzieste XVII wieku to czas, w którym Murillo zdobył pierwsze poważne zlecenia. Malował przede wszystkim obrazy religijne dla kościołów i klasztorów Sewilli. Jego talent szybko zyskał uznanie, a zamówienia spływały jedno po drugim. W 1645 roku stworzył cykl trzynastu płócien dla małego klasztoru Convento de San Francisco w Sewilli, które okazały się przełomowe w jego karierze. Seria odniosła taki sukces, że w latach pięćdziesiątych XVII wieku wywołała stały napływ zamówień, w tym: pierwsza Adoracja pasterzy Murillo (ok. 1650), temat, który malował jeszcze co najmniej osiem razy; Dziewica Różańcowa (ok. 1650), malowana co najmniej dwadzieścia razy; pierwsze interpretacje Niepokalanego Poczęcia (1652), które stały się jego najbardziej znanym tematem. To właśnie wtedy zaczęto go porównywać do takich mistrzów jak Zurbarán czy Velázquez.