Dziesięć przykazań cz. 3

W niniejszym artykule rozważymy cztery ostatnie przykazania Bożego Dekalogu.

Jak czytamy w „Katechizmie Kościoła katolickiego” (KKK), „Siódme przykazanie (>>Nie kradnij<<) zabrania zabierania lub zabierania niesłusznie dobra bliźniego i wyrządzania bliźniemu szkody w jakikolwiek sposób dotyczący jego dóbr”. W innym miejscu czytamy: „Siódme przykazanie zabrania kradzieży, która polega na przywłaszczeniu sobie dobra drugiego człowieka wbrew racjonalnej woli właściciela”. Jako kradzież należy też rozumieć umyślne zatrzymanie rzeczy pożyczonych, oszustwa w handlu, nieoddanie – gdy to możliwe – rzeczy znalezionych, wypłacenie nieuczciwych wynagrodzeń, celowe zawyżanie cen – spekulacje cenami.

„Nie mamy do czynienia z kradzieżą, jeśli przyzwolenie może być domniemane lub jego odmowa byłaby sprzeczna z rozumem i powszechnym przeznaczeniem dóbr”. Przykład – osoba skrajnie głodna nie dokona kradzieży, zjadając bułkę w markecie, jeśli wcześniej zwróciła się z prośbą o wsparcie do kierownika placówki. Gdyby jednak były inne legalne możliwości zdobycia pożywienia, a zostały one odrzucone – wówczas ma miejsce złamanie omawianego przykazania. Pewnie niektórych czytelników zdziwi kolejny przykład, z którym autor artykułu mógł się zapoznać w ramach zajęć z teologii moralnej: pracownikowi zostało wypłacone zaniżone wynagrodzenie, inne niż ustalone z pracodawcą. W tej sytuacji poszkodowany ma prawo domagać się stosownej korekty płacy. W wypadku odmowy może zabrać przedmiot należący do pracodawcy o zbliżonej wartości niedopłaty. Niemniej należy się liczyć z konsekwencjami prawnymi, jeśli pracodawca powiadomi organy ścigania.

Można przedstawić cały katalog przypadków, co kradzieżą jest, a co nią nie będzie. Do tych pierwszych zaliczymy m.in. naruszenie ochrony praw własności, celowe unikanie spłaty długów oraz zaciągniętych zobowiązań itd.

Robiąc rachunek sumienia, należy wszystkie te punkty uwzględnić, a rzeczy ukradzione zwrócić. Jeśli ktoś nie chce się ujawniać, może dany przedmiot przynajmniej podrzucić. Ważne, aby każde dobro nieprawnie zagarnięte powróciło do prawowitego właściciela.

Ósme przykazanie – znane w wersji katechizmowej jako „Nie będziesz mówił fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu” – w starotestamentalnej Księdze Wyjścia brzmi: „Nie będziesz mówił przeciw bliźniemu twemu kłamstwa jako świadek”. W ewangelii św. Mateusza Chrystus, odnosząc się do starotestamentalnego ksiąg, przypomina: „Słyszeliście, że powiedziano przodkom: >>Nie będziesz fałszywie przysięgał, lecz dotrzymasz Panu swej przysięgi<<”.

Według KKK „ósme przykazanie zabrania fałszowania prawdy w relacjach z innymi ludźmi”. Ten przepis moralny wypływa z powołania Ducha Świętego, by był świadkiem swojego Boga, „który jest prawdą i chce prawdy”. Człowiek z natury ma pragnienie dążenia ku prawdzie. Nikt nie lubi być okłamywany. Notoryczny kłamca ma za złe, gdy ktoś inny go oszukuje. Jezus Chrystus oczekując życia w prawdzie, sam określa się jako Droga, Prawda i Życie. Prawda nadaje sens życiu. Niemożliwe jest funkcjonowanie rodziny, społeczeństwa, narodu bez wzajemnego zaufania. Każdy człowiek ma prawo do prawdy i do podejmowania decyzji oraz wyciągania wniosków na jej podstawie. „Poszanowanie dobrego imienia osób zabrania jakiegokolwiek niesprawiedliwego czynu lub słowa, które mogłoby wyrządzić krzywdę”. KKK w punkcie 2477 wylicza sytuacje, w których występuje się przeciw prawdzie. Będą to np. pochopne sądy, w których wystarczy nawet milcząco uznać za prawdziwą moralną wadę bliźniego, nie znając jej kontekstu ani przyczyn zaistnienia.

Ósme przykazanie dotyczy też obmów. Ta ma miejsce, kiedy to bez obiektywnie ważnej przyczyny ujawnia się wady i błędy drugiego człowieka osobom, które o nich nie wiedzą. To także oszczerstwa, czyli wypowiedzi sprzeczne z prawdą. Szkodzą dobremu imieniu innych i dają okazję do wyciągania fałszywych sądów.

Królowa Różańca ŚwiętegoZamów to wydanie "Królowej Różańca Świętego"!

…i wspieraj katolickie czasopisma!

Ograniczony dostępTo tylko fragment artykułu…

Całość przeczytasz w "Królowej Różańca Świętego"

To wydanie jest wciąż dostępne w sprzedaży, dlatego ma ograniczony dostęp. Możesz nabyć w bardzo niskiej cenie (wydania bieżące za 4,90 zł, a archiwalne już od 2 zł).

Zamówiając wspierasz różańcowe inicjatywy. Zapraszamy!


Robert Bryl

0 0 głos
Oceń ten tekst!

Nasze intencje modlitewne:

 
Powiadamiaj mnie o odpowiedziach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Czy podoba Ci się ten tekst? – Zostaw opinię!x
()
x