Duchowe serce Londynu

W handlowo-turystycznym centrum Londynu przy Hyde Park Lane 8 położony jest Tyburn Convent, klasztor Sióstr Benedyktynek Adoratorek Najświętszego Serca Jezusa z Montmartre. W kaplicy konwentu odbywa się nieprzerwanie całodobowa adoracja Jezusa Eucharystycznego. Historia tego zgromadzenia zakonnego pokazuje, w jak niezwykły sposób powstają Boże dzieła.

Kaplica Sióstr Benedyktynek Adoratorek Najświętszego Serca Jezusa z Montmartre
Kaplica Sióstr Benedyktynek Adoratorek Najświętszego Serca Jezusa z Montmartre Fot. © M. Tuchowski

Tyburn Convent zawdzięcza swoją nazwę Tyburn Gallows (pol. szubienice), czyli miejscu publicznych straceń dla skazańców od 1196 do 1783 roku, położonym wtedy poza murami Londynu. W latach 1535­-1681 stracono tutaj 105 męczenników reformacji, kapłanów i świeckich, którzy odmówili uznania decyzji króla Henryka VIII, zrywających więzy z Rzymem i ustanawiających kościół anglikański. Na początku XIX wieku na tym terenie powstały ulice Oxford Street i Hyde Park Lane. Znajdujące się niegdyś poza Londynem miejsce tortur, wchłonięte zostało przez tętniące życiem miasto. Nowe nazwy ulic spowodowały, że religijne oraz historyczne skojarzenia związane z tragiczną przeszłością Tyburn Gallows popadły w niemal całkowite zapomnienie. Pamięć tę przechowywali jedynie nieliczni angielscy katolicy. Prawie całkowitemu zapomnieniu uległo też proroctwo kapłana Gregory’ego Gunne’a z 1585 roku, który podczas jednego z procesów sądowych męczenników za wiarę przepowiedział, że w miejscu ich niewinnej śmierci powstanie kiedyś dom modlitwy.

Głos z nieba na francuskiej ziemi

Szukając początków londyńskiego klasztoru Tyburn Convent, trzeba przenieść się do Francji, do pierwszej połowy XIX wieku, gdzie w 1838 roku, w małej burgundzkiej wsi  Grancey-le-Château, w wielodzietnej rodzinie, urodziła się Marie-Adèle Garnier. Ojciec jej był architektem i nie praktykował religii. Matka to osoba wierząca i oddana Kościołowi, zmarła jednak, kiedy dziewczynka miała sześć lat. Marie-Adèle od młodzieńczych lat odznaczała się pobożnością. Miała żywą relację z Jezusem, który w mistycznych wizjach kształtował jej duszę. Pracując jako guwernantka we francuskich rodzinach, pogłębiała swoje życie religijne. Pobożność eucharystyczna znajdowała się w centrum duchowości Marie-Adèle. Choć pojawił się kandydat na męża, odrzuciła propozycję, czując w sercu wyraźne powołanie do życia zakonnego. Wydawało się jednak, że słaby stan zdrowia uniemożliwi realizację jej pragnienia. We wrześniu 1874 roku, podczas lektury książki pt. „Życie Małgorzaty Marii Alacoque”, Marie-Adèle doświadczyła kolejnej mistycznej wizji. Usłyszała Jezusa, który powiedział, iż Jego wolą jest, aby Jego Najświętsze Serce, obecne w Eucharystii, było adorowane w dzień i noc na paryskim Mont­martre, w intencji wynagradzania za grzechy świata i przemiany ludzkich serc. Usłyszała także, że Bóg chce, aby do tego zadania powołane zostało zgromadzenie zakonne. Poczuła także duchowe przynaglenie, by poinformować o tym arcybiskupa Paryża. Rok wcześniej francuskie władze świeckie i kościelne rozpoczęły długo oczekiwany projekt budowy sanktuarium Sacre ­Coeur, wynagradzającego Bogu za grzechy rewolucji francuskiej, właśnie na Montmartre (pol. wzgórze męczenników) w Paryżu. Marie-Adèle nie wiedziała jeszcze wtedy o budowie nowej świątyni w stolicy kraju i trudno było początkowo zrozumieć sens duchowych wizji dotyczących Montmartre. Młoda Francuzka dzieliła się duchowymi przeżyciami z kierownikiem duchowym, który rozpoznawał w nich autentyczny głos Boży. Adèle powoli zaczęła rozumieć, do jakiego zadania powołuje ją Bóg, choć na tym etapie nie wiedziała jeszcze, jak je zrealizować.

Marie-Adele Garnier
Marie-Adele Garnier Fot. © Wikicommons

Od momentu rozpoznania duchowej misji do jej realizacji minęło wiele lat pełnych cierpienia, poważnych problemów zdrowotnych i niepowodzeń. Bóg jednak nieprzerwanie kształtował duszę Marie-Adèle, stawiając na jej drodze mądrych przewodników duchowych. Jej postulat nieustającej eucharystycznej adoracji Najświętszego Serca Jezusa w powstającej bazylice Sacre Coeur, przedstawiony kardynałowi Josephowi Guibertowi, arcybiskupowi Paryża, nie od razu spotkał się ze zrozumieniem. Sprawdziło się powiedzenie, że Boże młyny mielą powoli. Jednak już w 1885 roku rozpoczęto adorację Najświętszego Sakramentu w budowanej świątyni. W 1898 roku za zgodą kolejnego arcybiskupa, Richarda de la Vergne, Marie-Adèle wraz z trzema osobami stworzyła w stolicy Francji żeńskie zgromadzenie w niewielkim mieszkaniu na Montmartre, blisko bazyliki Sacre Coeur. Przyjęła imię zakonne Maria od świętego Piotra.

W 1899 roku niewielka wspólnota zakonna rozpoczęła nieustającą adorację Najświętszego Sakramentu, w dzień i w nocy, w każdy pierwszy piątek miesiąca. Dla niewielkiego zgromadzenia nieustająca adoracja była wyzwaniem duchowym. Powstanie wspólnoty monastycznej, która w centrum swojej działalności miała wynagradzanie oraz wstawiennictwo, zbiegło się z wydaniem przez papieża Leona XIII encykliki „Annum Sacrum”, poświęcającej całą ludzkość Najświętszemu Sercu Jezusa. Za regułę zakonną Siostry Adoratorki Najświętszego Serca Jezusa z Montmartre przyjęły Regułę Świętego Benedykta, która na pierwszym miejscu stawia: liturgię, modlitwę godzin, rozważanie Pisma Świętego, modlitwę kontemplacyjną oraz pracę. Nowa fundacja zakonna już wkrótce miała napotkać wielkie przeciwności.

Ograniczony dostęp

Całość przeczytasz w "Królowej Różańca Świętego". To wydanie jest wciąż dostępne w sprzedaży, dlatego ma ograniczony dostęp. Nasze czasopisma możesz nabyć w cenie już od 2 zł. Zamów i wspieraj różańcowe inicjatywy!

Michał Tuchowski

0 0 głosów
Oceń ten tekst
Photo of author

Michał

Tuchowski

Politolog, dziennikarz i teolog, działacz społeczno-kulturalny. Mieszka w Anglii.

Mogą zainteresować Cię też:

Powiadamiaj mnie o odpowiedziach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Czy podoba Ci się ten tekst? – Zostaw opinię!x