Kryzys Kościoła i Godzina Łaski w świetle orzeczeń z 2024 roku

Photo of author

Autor: Marek Woś

ks. Marco Alba, rektor sanktuarium Maryi Róży Duchownej i Matki Kościoła w Fontanelle pod Montichiari.

ks. Marco Alba, rektor sanktuarium Maryi Róży Duchownej i Matki Kościoła w Fontanelle pod Montichiari., Fot. © M. Alba

Kochani Czytelnicy!
91% artykułów na naszej stronie jest dostępnych bez ograniczeń. Nie znaczy to, że nie istnieją koszty ich przygotowania i publikacji. Będziemy wdzięczni za zaprenumerowanie naszego czasopisma albo wsparcie naszej Fundacji. Dziękujemy za zrozumienie.
Redakcja

Na nasze pytania o status Godziny Łaski oraz wizji mistycznych Pieriny Gilli odpowiada ks. Marco Alba, rektor sanktuarium Maryi Róży Duchownej i Matki Kościoła w Fontanelle pod Montichiari.

Wywiad z ks. Marco Albą, delegatem ds. sanktuarium w Montichiari Fontanelle:

Drogi Ojcze, ostatnio rozmawialiśmy dwa lata temu*, kiedy rozpoczynały się prace Komisji badającej życie i przekazy mistyczne Pieriny Gilli. Komisja zakończyła już prace. Jakie są ich wyniki?

Zezwolenie lokalnych władz kościelnych, wydane za zgodą Stolicy Apostolskiej, pozwala docenić w pełni treść przesłania Pieriny Gilli z duchowego i mistycznego punktu widzenia. Nie chodzi tu o objawienia, jak to zostało wyjaśnione, lecz o doświadczenia natury osobistej o autentycznej wartości duchowej. Mamy zatem do czynienia z doświadczeniami, w których żywe jest działanie Ducha Świętego i z których każdy może czerpać w pełnej wolności, wiedząc, że nie ma w nich teologicznych czy doktrynalnych błędów. Mogą więc być użyteczne dla własnego nawrócenia i uświęcenia.

Komisja orzekła, że doświadczenie Pieriny Gilli w odniesieniu do Maryi Róży Mistycznej, nie zawiera żadnych elementów teologicznych ani moralnych sprzecznych z doktryną Kościoła. Jak to przekłada się na praktykę duchową czcicieli Maryi Róży Duchownej i możliwość szerzenia orędzi danych Pierinie GIlli?

Nie przypadkiem też w nowym dokumencie papieskim zostały one przyrównane – w chwili wydania zezwolenia – do uzewnętrznienia się charyzmatu dla dobra dusz i Kościoła. Dzięki temu będzie możliwe teraz rozpowszechnianie takich tekstów, zaznaczając, iż nie są to objawienia, lecz autentyczne doświadczenia duchowe, które mogą budować i wzmacniać wiernych oraz Kościół.

Zobacz też:

Nasz film: Godzina łaski i przesłanie z Montichiari:

Artykuł o Godzinie łaski na naszej stronie

Oczywiście będzie także można przeżywać i zgłębiać z większym spokojem ducha i wolnością typowe nabożeństwa zrodzone z duchowości Pieriny Gilli, bardzo już rozpowszechnione na całym świecie, czyli: Godzina Łaski 8 grudnia, Święto Komunii Wynagradzającej 13 października, Święto Róży Duchownej 13 lipca, dzień maryjny 13 dnia każdego miesiąca, dziękczynienie za Źródło łaski w Niedzielę Bożego Miłosierdzia.

Jaka część przesłania Pieriny Gilli jest w Ojca uznaniu najbardziej aktualna?

Jeśli chodzi natomiast o przesłania zawarte w jej pismach, myślę że najbardziej aktualną (i być może najbardziej charakterystyczną duchowość związaną z Różą Duchowną) jest wielka modlitwa wstawiennicza za kapłanów i wszystkich konsekrowanych, nie tylko o opiekę nad nimi i ich nawrócenie, ale także o nowe powołania. Sądzę że ogromny kryzys Kościoła, przynajmniej w Europie, jest spowodowany w dużej mierze kryzysem powołań do życia konsekrowanego oraz brakiem wiarygodnych świadectw przeżywania tego stanu życia z radością i poświęceniem.

Innym aspektem charakteryzującym przesłanie z Fontanelle (i w tym przypadku zbliżamy się do typowego aspektu sanktuariów maryjnych) są modlitwy o uzdrowienia fizyczne oraz duchowe dzięki obecności Źródła Łask i wody święconej.

Jak nabożeństwo 8 grudnia jest odprawiane w Montichiari i Fontanelle?

Sposób, w jaki jest obchodzona Godzina Łaski w Fontanelle, w dniu uroczystości Niepokalanego Poczęcia, nie jest skomplikowany. Msza Święta o godzinie 11, od godziny 12 do 13 następuje Godzina Łaski: zostaje wystawiony Najświętszy Sakrament obok figury Róży Duchownej, trwa adoracja, podczas której prosi się o łaski i zanosi modlitwy wstawiennicze, w szczególności za kapłanów, osoby konsekrowane oraz za chorych na ciele i duchu. O godzinie 13 wierni otrzymują błogosławieństwo Najświętszym Sakramentem, po czym zostaje on schowany do tabernakulum.

W Polsce nie brakuje głosów krytycznych, że jeśli mówimy o Godzinie łaski dla świata, to jest trochę tak, jakbyśmy deprecjonowali otrzymanie łask w każdym innym czasie, bo to miałoby sugerować, że niebo „jest zamknięte” w innym czasie. Jaki jest zatem sens odprawiania Godziny łaski w myśl wizji Pieriny Gilli? Jak poprawnie rozumieć sens Godziny łaski?

Dobrze wiemy, że Boże miłosierdzie udziela swoich łask spontanicznie, lecz w historii zbawienia wstawiennictwo Maryi dla darów Bożych jest zawsze żywe i związane nie tylko z samą obecnością Przenajświętszej Dziewicy, lecz również z przesłaniami, za pomocą których chce objawiać się światu. Dzięki nim żyje w sercach swoich dzieci, wzbudzając w niektórych silne doświadczenia mistyczne. Tak też zdarzyło się u Pieriny. To ona uczyniła nas bardziej świadomymi, że w dniu 8 grudnia, poprzez Niepokalaną Dziewicę i Jej Niepokalane Serce, możemy otrzymywać obficie szczególne oraz powszechne łaski: wszędzie na całym świecie można się gromadzić na tej modlitwie w zjednoczeniu, by wznieść do nieba błagania o pomoc. To jedna z wielu dróg, które Dziewica Maryja otwiera przed nami, byśmy dotarli do Serca Jej Syna, doświadczając prawdziwości niektórych gestów, również tych liturgicznych, których tak często potrzebujemy, by zrozumieć, jak prawdziwe i skuteczne jest Boże Miłosierdzie.

Co zmienia akceptacja Kościoła?

Akceptacja Kościoła wzmacnia jeszcze bardziej kult Róży Duchownej oraz rozpowszechnia duchowość Pieriny Gilli na całym świecie. Głosi również z jeszcze większą siłą o owocach i łaskach, jakie za sprawą takiej pobożności przychodzą. Z każdego zakątka świata otrzymujemy sygnały tego typu, jak również historie o nowych powołaniach czy tworzeniu się nowych zakonów. Prosimy zatem o przyłączenie się do naszej modlitwy w zjednoczeniu z Maryją, by zacieśnić duchową wspólnotę.

Na koniec prosimy o słowo dla czytelników „Królowej Różańca Świętego”.

Pragnę z radością zaprosić Was do uczestnictwa w pielgrzymce do naszego sanktuarium Róży Duchownej – Matki Kościoła, które nasz biskup z Brescii zechciał wyznaczyć jako Kościół jubileuszowy na rok 2025.

Dziękujemy za rozmowę!

Kim była Pierina Gilli?

Pierina Gilli 1946
Pierina Gilli 1946 Fot. © Wikicommons

Urodziła się 3 sierpnia 1911 r. w San Giorgio pod Montichiari, w pobożnej rodzinie. Z powodu trudnej sytuacji finansowej po śmierci ojca, na krótko trafiła do sierocińca prowadzonego przez siostry zakonne. Po powtórnym zamążpójściu przez matkę, Pierina z powrotem została zabrana do domu rodzinnego. Niestety była źle traktowana przez ojczyma. W trudnych chwilach śpiewała litanię loretańską do Matki Bożej, co powstrzymało ojczyma. Sytuacja rodzinnego domu sprawiła, że Pierina oddała swoje życie Matce Bożej i rozpoczęła praktyki miłosierdzia i pokuty.

W wieku 18. lat zaczęła pracować jako pielęgniarka w szpitalu w Montichiari. Pierina odmówiła starającemu się o jej rękę i zapragnęła wstąpić do zakonu. Nie została jednak przyjęta z powodu złego stanu zdrowia. Ponownie starała się o przyjęcie w wieku 32. lat. Choć wtedy została przyjęta do zakonu Służebnic Miłosierdzia, jednak nie doszło do jej ślubów wieczystych, głównie z powodu nękających ją ciężkich chorób.

24 listopada 1946 roku w szpitalu, po raz pierwszy doznała wizji Maryi, która określiła się jako Róża Duchowna. Widzenie przedstawiało płaczącą Madonnę z zanurzonymi w piersi trzema mieczami. Szatę zdobiły trzy róże: biała, czerwona i złota. Było to pierwsze z serii objawień, które trwały do śmierci wizjonerki. Głównym przesłaniem objawień była prośba o nawrócenie i szerzenie kultu Matki Bożej Róży Duchownej.

Pierina ofiarowała w tej intencji swoje cierpienia, zwłaszcza za uświęcenia dusz konsekrowanych – kapłanów oraz członków męskich i żeńskich zgromadzeń zakonnych. Jednak kiedy powiedziała o tym swojemu spowiednikowi nie znalazła zrozumienia. Ten nakazał jej milczenie. Pierina oddała się więc jeszcze bardziej modlitwie i pokucie.

W maju 1947 r. zaczął ją atakować demon w różnych postaciach. Ujrzała wtedy nieskończoną przestrzeń piekła. Opisała je jako miejsce otoczone płomieniami, wypełnione duszami potępionych. Gdy zaczęła wzywać na pomoc Chrystusa i Matkę Bożą, jakiś głos powiedział jej: „Patrz, to piekło. Pierwsza grupa potępionych to dusze konsekrowane, które zdradziły swą posługę, oto dlaczego są potępione. Druga grupa to osoby duchowne, które umarły w stanie grzechu śmiertelnego. Trzecia grupa to kapłani Judasza! Aby te biedne dusze nie szły do piekła trzeba wynagradzać, podejmować wiele aktów wiary i pokuty”. Pierina oświadczyła wtedy, że osobiście jest gotowa podejmować wynagradzające ofiary. Co też czyniła do końca życia. I także do końca życia doznawała mistycznych objawień Matki Najświętszej – Róży Duchownej.

Pierina aż do śmierci prowadziła pustelnicze życie, poświęcając się modlitwie i pokucie w skromnym domku i spotykając się z pielgrzymami w małej kaplicy. Zmarła w opinii świętości 12 stycznia 1991 roku.

Fragment książki „Maryja Róża Duchowna”,
Wydawnictwo Rosemaria 2018.

Photo of author

Marek

Woś

Redaktor naczelny KRŚ, polonista, filmoznawca, edytor, ekonomista, człowiek od "brudnej roboty".

Mogą zainteresować Cię też:

5 1 głos
Oceń ten tekst
Powiadamiaj mnie o odpowiedziach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments