Jakub Młodszy
Imię nie tylko ojca, ale i matki Jakuba Młodszego zostało odnotowane we wszystkich trzech Ewangeliach synoptycznych – jego rodzicami byli Alfeusz i Maria. Mateusz i Marek podają ponadto, że miał on brata Józefa, który najprawdopodobniej również jest wymieniany w gronie braci Chrystusa. Matka Jakuba była jedną z niewiast idących za Jezusem i usługujących Mu. Stała ona także pod krzyżem, o czym zaświadczają wszyscy czterej ewangeliści. Jan pisze wprawdzie, że była to żona Kleofasa, przyjmuje się jednak, że imię to, podobnie jak Alfeusz, jest transliteracją aramejskiego Halfai, chodziłoby tu zatem o tę samą osobę. Co do hipotez na temat związków rodzinnych pomiędzy apostołem Jakubem a Mistrzem z Nazaretu, to w tradycji wspomina się o pokrewieństwie jego ojca z Józefem lub jego matki z Maryją. Jakub Młodszy, w przeciwieństwie do swojego imiennika, syna Zebedeusza, nie jest w Ewangelii w żaden sposób wyróżniany. Odgrywa on natomiast ważną rolę w pierwotnym Kościele, o czym świadczą zarówno Dzieje Apostolskie, jak i Listy Pawła. Po męczeńskiej śmierci Jakuba Większego stanął on na czele gminy chrześcijańskiej w Jerozolimie i pełnił ten urząd przez około 20 lat. To on odgrywał również kluczową rolę podczas tzw. soboru jerozolimskiego. Święty Paweł zalicza Jakuba do „filarów Kościoła”, a stawiając na równi z Piotrem i Janem, podkreśla jego wyjątkowy autorytet. Jakubowi przypisywane jest autorstwo Listu, który znalazł się w kanonie Nowego Testamentu. Z nim łączy się również jeden z najważniejszych apokryfów chrześcijańskich – Protoewangelia Jakuba. Mimo że jej autorem nie był sam brat Pański, bo powstała dopiero w drugiej połowie II w., to zarówno jej tematyka, jak i autorytet, którym ją darzono w pierwotnym Kościele, mogą świadczyć o tym, że pochodzi z kręgu bezpośrednich uczniów pierwszego biskupa Jerozolimy. Opowiada ona o narodzinach i dzieciństwie Maryi, Jej posłudze w Świątyni Jerozolimskiej, dziewiczym poczęciu Chrystusa, a także o Jego narodzinach i ucieczce Świętej Rodziny do Egiptu. Stanowi jeden z najstarszych dowodów na to, że kult Matki Bożej był w Kościele obecny już w II wieku po Chrystusie. Najstarsze wzmianki o śmierci św. Jakuba pochodzą od żydowskiego historyka Józefa Flawiusza. W „Dawnych dziejach Izraela” opisuje on proces chrześcijan, którzy w 62 r. zostali przez Sanhedryn skazani na ukamienowanie w ramach wewnętrznych walk ówczesnego judaizmu. Oskarżał ich Annasz, syn arcykapłana, który brał udział w procesie Chrystusa.s. Urszula Dzielawska CMBB
Tomasz Parciński