Pośrednictwo Najświętszej Maryi Panny

Już św. Ludwik Maria Grignion de Montfort (1673-1716) w Traktacie o doskonałym nabożeństwie do Najświętszej Maryi Panny ukazał głęboką prawdę o pośrednictwie Maryi, która „[…] jest tak miłosierna, że nigdy nie odrzuca tego, kto Ją o pośrednictwo prosi, choć by był największym grzesznikiem, gdyż jak mówią święci, nie słyszano nigdy, jak świat światem, by ktokolwiek, kto się do Najświętszej Dziewicy z ufnością i wytrwałością uciekał, przez Nią został opuszczony (św. Bernard).

Maryja jest tak można, że nigdy jeszcze żadna Jej prośba nie została odrzucona. Wystarczy, iż stanie przed swym Synem, a prośba Jej natychmiast jest wysłuchana. Miłość i prośby ukochanej Matki zwyciężają Go zawsze.

Powyższą naukę zaczerpnęliśmy z pism św. Bernarda i św. Bonawentury. Według nich, powinniśmy po trzech stopniach wstępować do Boga: pierwszy, najbliższy nam i najbardziej odpowiadający naszym zdolnościom – to Maryja; drugim jest Chrystus, a trzecim Bóg Ojciec. By dojść do Jezusa, trzeba iść do Maryi, bo jest naszą pośredniczką w orędownictwie. By dojść do Ojca Przedwiecznego, trzeba iść do Jezusa, bo to nasz pośrednik mocą odkupienia”.

Dlatego też całe narody czy ich przedstawiciele, żyjąc wiarą w pośrednictwo Najświętszej Maryi Panny, zwracały się często do Niej i poświęcały się Jej w różnych niebezpieczeństwach i trudnościach. Z kolei Matka Boża przychodziła do nich i przekazywała orędzia, zarówno dla nich, jak i dla całego świata, np.: Fatima (Portugalia), Lourdes (Francja) oraz Banneux (Belgia).

Historia Portugalii

Portugalia w czasach starożytnych była rzymską prowincją. Chrześcijaństwo zawitało tam w pierwszych wiekach po Chrystusie. Na początku VIII wieku muzułmańscy Maurowie zajęli Półwysep Iberyjski. Dobrą Nowinę na ziemie dzisiejszej Portugalii i Hiszpanii przyniósł św. Jakub Apostoł. Portugalia stała się niezależnym państwem dopiero w 1039 r. Z wdzięczności za pomoc w walce z Maurami pierwszy król Portugalii, Alfons i Zdobywca, wybudował ku czci Najświętszej Maryi Panny wspaniały kościół i klasztor – Santa Maria de Alcobaca.


reklama

Nabożeństwo 20 sobót
Różaniec pompejański, © Fot. arch. red.

Piękne różańce z kamienia 

Piękne i wytrzymałe różańce z wzorem Matki Bożej Pompejańskiej. Znajdź coś dla siebie!

Zobacz tutaj


Około roku 1385 królestwo Portugalii przeżywało wielki kryzys, ponieważ zmarł król Ferdynand, ostatni władca z dynastii burgundzkiej. Dziedzicem tronu była jego jedyna córka Beatriz, która wyszła za mąż za Jana z Kastylii – króla hiszpańskiego. Wtedy do tronu Portugalii pretensje zgłosili władcy Hiszpanii. Dlatego Portugalczycy postanowili bronić swojej niepodległości za wszelką cenę. Jednak ich wojsko było za słabe w porównaniu z siłą nieprzyjaciela. Portugalczycy zwrócili się do Maryi z prośbą o pomoc i stanęli do zaciekłej walki pod dowództwem natchnionego Nuno Alvaresa. 14 sierpnia 1385 roku udało się odeprzeć Hiszpanów w bitwie pod Aljubarrota. Dwa lata później król Jan i Wielki rozpoczął budowę kościoła w pobliżu miejsca, gdzie doszło do zwycięskiej bitwy. Nowy kościół i klasztor poświęcono Matce Bożej Zwycięskiej z Batalhy.

W historii Portugalii Matka Boża zajmowała ważne miejsce. Już od czasów pierwszego króla kraj ten był nazywany „Ziemią Świętej Marii”. W 1646 roku król Jan IV wraz z przedstawicielami trzech ówczesnych klas społecznych (duchowieństwa, szlachty i ludu) złożył przysięgę wieczystej wierności Matce Bożej, czczonej jako Niepokalanie Poczętej. Maryja została wówczas ogłoszona Królową i Patronką Portugalii. Od tej pory żaden z królów Portugalii nie nosił korony, ponieważ należała wyłącznie do Niepokalanej Dziewicy.

Panowanie króla Jana IV w Portugalii

Począwszy od panowania króla Jana IV (1603-1656) Kościół katolicki w Portugalii cieszył się względnym spoko­jem przez około dwieście lat. Później na portugalską scenę polityczną weszła masoneria. Wolnomularze występowali przeciwko chrześcijańskiej monarchii i przeciw katolickiemu Kościołowi. Aby stworzyć bezbożną, humanistyczną republikę, całkowicie opartą na masońskich ideałach, wprowadzili szereg antykatolickich ustaw. Zgromadzenia zakonne zostały wyjęte spod prawa, a wielu zakonników wydalono z kraju. Przejmowano kościoły, konfiskowano kościelną własność, zamykano klasztory i kontrolowano seminaria. Wiek XX rozpoczął się pod znakiem powstań i rozruchów. W 1908 roku król Karol i jego pierworodny syn Filip zostali zamordowani. Drugiego syna Manuela wygnano w następstwie wojskowego zamachu stanu, który doprowadził republikanów do władzy w kraju. Zakazano publicznego obchodzenia świąt religijnych i noszenia strojów duchownych. Zalegalizowano rozwody, a ze wszystkich szkół usunięto nauczanie religii. Kulminacją antykatolickich działań masońskich była ustawa o rozdziale państwa od Kościoła. Weszła w życie 20 kwietnia 1911 roku. Szef rządu, Alfonso Costa, powiedział: Dzięki tej ustawie, kiedy przeminą dwa pokolenia w Portugalii katolicyzm będzie już całkowicie wyeliminowany. W tym też czasie w szkołach dzieciom kazano maszerować z transparentami „Ani Boga, ani religii”. Wówczas toczyły się walki związane z i wojną światową, w którą od 1916 roku uwikłana została również Portugalia.

Naród portugalski znajdował się w tragicznej sytuacji politycznej, społecznej i gospodarczej. Zmieniały się kolejne rządy, a problemy kraju pozostawały nierozwiązane. Częste były rozruchy, a zaufanie społeczeństwa do rządu znikome. Gospodarka znajdowała się w stanie całkowitego bankructwa. Rok 1917 w Portugalii i w Europie był rokiem przełomowym i brzemiennym w skutki. Obchodzono bowiem wówczas 400 rocznicę wystąpienia Lutra, tzn. rozłamu chrześcijaństwa na Zachodzie. W tym samym roku masoneria obchodziła 200 rocznicę istnienia Wielkiej Loży Anglii, powstałej z połączenia czterech lóż mniejszych, działających w różnych dzielnicach Londynu. Fakt ten miał dla masonerii ogromne znaczenie, ponieważ Wielka Loża Anglii stała się Wielką Lożą Matką.

Trudna sytuacja w Europie

W Rzymie, 17 lutego, w dniu upamiętniającym śmierć Giordana Bruna, zorganizowano wielką manifestację masońską. Pochód masoński, kierujący się do pomnika Giordana Bruna, przeszedł ulicami stolicy i zatrzymał się dłużej przy Placu św. Piotra, powiewając pod oknami papieża czarną chorągwią z wizerunkiem Michała Anioła pod nogami Lucyfera. Transparenty wychwalały szatana. Jeden z napisów głosił: Szatan będzie rządził w Watykanie, a papież będzie mu służył za szwajcara. W takiej sytuacji międzynarodowej, 8 kwietnia, Lenin wraz z 32 towarzyszami został przemycony do Rosji przez niemieckie dowództwo wojskowe z Zurichu. Przybył tam 13 kwietnia, aby przygotować rewolucję, która wybuchła 7 listopada i doprowadziła do zwycięstwa komunizmu.


Królowa Różańca Świętego nr 26 Zamów to wydanie "Królowej Różańca Świętego"!

…i wspieraj katolickie czasopisma!

Zobacz Zamów PDF
 

W miesiąc po przybyciu do Rosji, 13 maja, Lenin wraz z kawalerzystami dokonał profanacji kościoła w Moskwie, tratując końskimi kopytami i zabijając kilkoro dzieci spośród 200-osobowej grupy. Tego samego dnia w sercu chrześcijańskiej Europy, w Rzymie, ksiądz prałat Eugeniusz Pacelli, późniejszy papież Pius XII, w porze południowej został konsekrowany na biskupa, aby potem jako nuncjusz pełnił trudną misję „ambasadora pokoju” w Niemczech.

Natomiast na drugim krańcu Europy, w Fatimie, ksiądz proboszcz Manuel Marques Ferreira wygłosił w czasie sumy kazanie na temat nowo ogłoszonego listu pasterskiego papieża Benedykta XV. Papież w tym liście nawoływał świat do krucjaty, modlitwy o pokój za wstawiennictwem Matki Najświętszej. Przedtem Ojciec Święty dodał do litanii loretańskiej wezwanie: Królowo pokoju, módl się za nami. Także 13 maja troje dzieci: Łucja, Franciszek i Hiacynta z Aljustrel, uczestniczyło wczesnym rankiem we mszy świętej w kościele parafialnym w Fatimie. Potem około godziny dziesiątej, pędząc swoje trzody, spotkali się oni jak zwykle nad sadzawką o nazwie Barreiro, a następnie postanowili udać się do Cova da Iria, co oznacza w języku polskim Dolina Pokoju, oddalonej o 3 km od wioski. Przybyli w południe tam, gdzie rozpoczęły się trwające przez sześć miesięcy objawienia Najświętszej Maryi Panny, przekazującej dzieciom orędzie modlitwy i pokuty w intencji pokoju.

Trzy różne punkty na ziemi (Moskwa, Rzym, Fatima) w tym samym momencie wkroczyły na scenę historii, by wziąć udział w wielkim spektaklu wytyczającym nowe drogi dla wszystkich narodów. Fatima stała się odpowiedzią nieba na plan podboju świata przez ideologię ateistyczną, która postawiła sobie za cel zniszczenie w sercu człowieka wszelkiego śladu nadprzyrodzoności. Ateizm stał się – zdaniem św. Jana Pawła II – „największym dramatem naszego czasu”. Zdobyczą cywilizacji ateistycznej miało być ogłoszenie „śmierci Boga”. Człowiek miał wyzwolić się z religii i zacząć nowe szczęśliwe życie w świecie podporządkowanym materii. Na tej drodze do przepaści znalazła się też Fatima, która jest największą i uniwersalną propozycją, jaką Bóg przedstawił na przełomie stuleci i tysiącleci. W wydarzeniach fatimskich znalazł odbicie cały świat z jego historią. Była w nich nasza przyszłość, tragiczna i najtragiczniejsza. Zatem Fatima jest granicą, którą trzeba przekroczyć. Za nią znajduje się nowy, lepszy czas, czas pokoju, wiosna chrześcijaństwa, cywilizacja miłości z triumfującym Niepokalanym Sercem Maryi.

ks. Józef Orchowski

JÓZEF ORCHOWSKI kapłan katolicki

Proboszcz parafii fatimskiej w Bydgoszczy, pisarz Maryjny i różańcowy.
Wyszukaj jego teksty.


informacja

Wspieraj nas na wdowi grosz
Wspieraj różańcowe inicjatywy

Czy wiesz, że poza czasopismem "Królowa Różańca Świętego" mamy wiele innych inicjatyw? Jeśli podoba Ci się nasza praca, to wspieraj nasze inicjatywy.

Wybierz i wesprzyj projekt!


5 1 głos
Oceń ten tekst
Powiadamiaj mnie o odpowiedziach
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Czy podoba Ci się ten tekst? – Zostaw opinię!x